Spørsmål
Kjære språkspalte
Ellers leser jeg i språkspalten om regler for «de» og «dem». Det er klart nok, men nå har jo «de» for «dem» bredt seg i forferdende grad, slik at vi kan høre og lese (selv i aviser og blader) f.eks. «Han så de i går», «hun har kjøpt de», «de leste om fiolinistene og gikk for å høre på de», «de så rusene på bunnen og dykket etter de», osv., osv. Dette er et språklig uvesen, hva skal en gjøre for å unngå at det tas opp videre og ender som vanlig språkbruk? Ingenting å gjøre, formodentlig? Det er jo ignorantene som styrer språkutviklingen, som en venn uttrykte det forleden.
Svar
Overforbruket av DE er mest fremtredende i talespråket. Hadde skolen hatt som mål å lære elevene standardisert talespråk, kunne de ha fått inn tilstrekkelig følelse av skillet DE/DEM gjennom de 13 årene de nå går på skolen. Men skolen har ikke dette målet. Tvert imot skal lærerne vise respekt for «det målet eleven taler heime», og det kan jo være så ymse. For det første har vi de ganske store dialektområdene hvor DEM ikke finnes (Sør- og Vestlandet). De som taler mer eller mindre standardisert i disse områdene, har en tendens til å trekke DE med seg fra dialekten. For det annet har vi enkeltpersoner og familier på det urbaniserte Østlandet, folk som bruker et standardisert talespråk, og som garderer seg mot folkemålssubjektet DEM/DØM/DOM, ved å si DE også når de skulle sagt DEM. De føler at DEM er «simpelt», eller at DE er finere enn DEM i enhver sammenheng. Det er plagsomt å høre på.
Imidlertid skal skolen – ennå en stund – lære elevene å s k r i v e korrekt, og ett og annet burde tilflyte de unge fra kateteret (et møbel som forøvrig ikke eksisterer lenger). Men at alle lærere er klar over hva som er korrekt norsk med hensyn til DE og DEM, kan man ikke regne med. Og siden undervisningen i grammatikk har vært nedprioritert gjennom lengre tid og stadig er så som så, kan man heller ikke regne med at elevene kan få inn noe på det området. Grammatisk analyse ville være et godt hjelpemiddel nettopp når det gjelder DE og DEM. Så kunne man tenke seg at grammatikken kom inn i og med fremmedspråksundervisningen (THEY/THEM), men det later ikke til å skje; sannsynligvis er det avhengig av lærerens holdning og kunnskaper. – Riksmålsforbundet har – selvsagt – i høringsuttalelsen om de nye norskplanene pekt på både standardisert talespråk og grammatikkopplæring, men vi har ikke store forhåpninger. Stavekontrollprogrammene er ikke så avanserte at de tar slike tilfeller, og det spørs vel om de noen gang blir det.
Vennlig hilsen
Tor Guttu
ARKIVERT UNDER: De/dem