Hva viser en dataanalyse av ordforrådet til forfatter Victoria Kielland? I denne gratulasjonstalen til årets vinner av Thorleif Dahls pris forteller preses i Det Norske Akademi og ordbokredaktør Carina Nilstun om hva hun fant ut.
Kjære prisvinner, kjære Victoria Kielland – gratulerer som årets mottager av Thorleif Dahls pris! Som leder for Det Norske Akademi er det min oppgave og min glede å hedre deg med noen ord.
Akademiet er snart 70 år og hadde språkstriden som sin tilblivelsesgrunn og viktigste oppgave. I dag er språksituasjonen i landet en ganske annen, og Akademiets viktigste oppgave er utgivelsen av NAOB – Det Norske Akademis ordbok. Den er ikke et språkpolitisk bidrag, men snarere et bidrag til språkhistorien, til litteraturhistorien, til språkforståelsen og til språkgleden.
Les også: Juryens begrunnelse for prisutdeling til Victoria Kielland.
Juryen har i sin begrunnelse sagt noe om det litterære i ditt forfatterskap, jeg vil si noe om ordene du har brukt.
Jeg har kjørt en dataanalyse av dine bøker, hvor ordforrådet i ditt forfatterskap er sammenlignet med en stor tekstmengde for å vaske frem de ordene som er typisk for deg. På toppen av denne listen troner fettkant. Videre følger en rekke ekspressive verb: knake, surkle, gnisse, sildre, glinse.
Ordboken NAOB har over 200 000 oppslagsord og gjengir mer enn 300 000 sitater fra litteraturen, som viser ordene i faktisk bruk. For det er slik NAOB er bygget opp: Ordboken portretterer ordene, slik de er blitt brukt av våre forfattere gjennom to århundrer. Nå er også du en av forfatterne, som har dyrket den litterære marken vi høster fra og som lar oss ekstrahere ordenes betydning og valør.
I NAOB møtes forfatterne.
I mange ordartikler møter Victoria Kielland navnebroren Alexander Kielland, ved at de begge er sitert der, i bruken av de ordene. Slå for eksempel opp tynn, kaste eller slå.
I artikkelen til verbet vokse møter du Arnulf Øverland, Akademiets grunnlegger:
- dine sønner skal vokse sig sterke og fri (Arnulf Øverland Vi overlever alt 128 1945)
- bærene vokser seg søte og røde (Victoria Kielland Dammyr 31 2016)
I substantivet fråde møter du juryens leder, Tom Lotherington:
- hvit skummende fråde i begge munnvikene (Tom Lotherington Den tredje tjeneren LBK 1985)
- fråden skummer rundt munnen (Victoria Kielland I lyngen 12 2013)
I artikkelen tilgjort møter du Monica Isakstuen:
- [den lille jenta] har allerede lært seg det tilgjorte smilets kunst (Monica Isakstuen Vær snill med dyrene 170 2016)
- hvem er du for en? spurte hun [katten] med tilgjort stemme (Victoria Kielland Mine menn 61 2021)
I artikkelen leppestift møter du Helene Uri, visepreses i Akademiet:
- [hun] tegner omrisset av munnen med den smale enden av en lebestift (Helene Uri Hålke 6 2016)
- leppestiften hennes lå litt utenfor leppene (Victoria Kielland Mine menn 86 2021)
Møtene skjer ikke bare på ordnivå. I din første roman Dammyr møter du tematisk et annet av Akademiets medlemmer: Ivo de Figueiredo, idet dere begge skriver om mennesket og fenomenet Ingeborg Køber.
Og med dine beskrivelser av lokale størrelser fra nittitallets Fredrikstad krysses også våre veier. Betty og City Leif er ikke litterære påhitt, de frekventerte faktisk kjøpesenteret Torvbyen i Fredrikstad og er del av også min oppvekst. City Leif er foreviget – ikke bare i minnet til et par generasjoner av fredrikstadmenn og -kvinner, men også i din roman Dammyr, sitert i NAOB-artikkelen speilbilde: City Leif beundrer sitt eget speilbilde.
Med det vil jeg be deg om å komme opp på scenen så jeg kan overrekke deg prisen. Prisen er todelt: 100 000 kroner og Hermes-statuett signert Merete Sejersted Bødtker.
På vegne av Akademiet: Gratulerer med prisen og lykke til videre med forfatterskapet!
Hør intervju med Victoria Kielland på NRK Radio.