Tallene for valg av målform i skolen viser den samme tendensen år etter år: Andelen elever som har nynorsk som hovedmål i grunnskolen minsker med noen tiendedels prosent hvert år, fra 12,51 prosent i 2013/2014 til 12,39 prosent i 2014/2015.
Åpne bilde: Statistikk over målform i skolen for 2014/2015
På femten år, fra 2000/2001, har nynorskprosenten sunket fra 15 prosent til den nå snart når 12 prosent. Når elevene selv får velge målform i videregående, går halvparten av nynorskelevene over til bokmål. Når vi kommer til universiteter og høyskoler er nynorskandelen ytterligere redusert med en halvpart, til bare et par prosent.
Det er store geografiske forskjeller. Sogn og Fjordane er det eneste fylket der nynorsken har en dominerende andel (97,48 prosent i grunnskolen, 85,8 prosent i videregående). I Møre og Romsdal vipper nynorskandelen så vidt over femti prosent i grunnskolen, men reduseres til 28 prosent i videregående. Et særlig problem for målfolket er at andelen nynorskelever som velger bort nynorsken i randfylkene, der nynorsken tradisjonelt har stått ganske sterkt, er uvanlig høy, fra 17,6 prosent til 5,7 prosent i Oppland, fra 23,5 prosent i grunnskolen til 5,8 prosent i videregående i Rogaland. Andelen nynorskelever fra Trondheim og nordover til Kirkenes er ikke større enn at samtlige nynorskelever kunne vært samlet i et par skoleklasser. I Oslo, som har 61613 elever i grunnskolen, er det bare to nynorskelever. Det er det også i Nordland og Finnmark. I Akershus er det én, mens det ikke finnes noen nynorskelever i Vestfold og Nord-Trøndelag.
Etter over 100 år med skriftlig sidemålsundervisning må man kunne konstatere at tvangslinjen ikke har ført frem. I stedet for å tvinge den skriftlige nynorsken på bokmålselever, burde målfolket konsentrere kreftene om å beholde de nynorskelevene som allerede undervises i nynorsk, særlig i randsonene hvor frafallet i dag er hele to tredjedeler når elevene går fra grunnskolen over i videregående.
Denne artikkelen sto på trykk i Ordet 2/2015.
Vil du lese siste utgave av Ordet som pdf eller bli papir-abonnent? Klikk her!