Bør elever få kun én karakter i norsk og ikke tre, som i dag? En forskningsrapport finner foreløpig ikke grunn til det, melder NTB.
Høsten 2013 startet et prøveprosjekt for å vurdere om karakterer i skriftlig hovedmål, skriftlig sidemål og muntlig norsk er for mange. Bør tre norskkarakterer erstattes med bare én eller to? Forskerne Idunn Seland, Berit Lødding og Tine S. Prøitz har undersøkt om færre karakterer kan være svaret på utfordringene i norskfaget.
– Vårt svar på dette spørsmålet er et nei, eller nei, ikke umiddelbart, skriver forskerne i NIFU-rapporten, som ble lagt frem torsdag.
Rapporten er imidlertid bare første skritt på veien og baserer seg på en gjennomgang av litteraturen i faget. Forskerne understreker at de derfor tar forbehold i sin konklusjon.
Likevel mener de det er grunn til å stille spørsmål ved om færre karakterer vil løse problemet norskfaget sliter med. Så lenge alle kompetansemålene i faget skal telle med i vurderingen, og det ikke er forskjell på hva elever i forsøksklasser og ordinære klasser skal lære, ser de liten gevinst.
Les mer på nettstedet forskning.no.
(Foto: Fotolia.com)