Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen vil bedre barns lese- og skriveferdigheter. Kommuner som søker og blir valgt ut som språkkommuner, skal få hjelp til å styrke språkarbeidet i barnehage og skole.
– Språkkommunene blir viktige for å få en helhetlig satsing på språk, lesing og skriving fra barna begynner i barnehagen til de går ut av videregående skole, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i en pressemelding.
Et tyvetalls norske kommuner og fylkeskommuner kan denne våren få status som språkkommuner. Satsingen er del av Språkløyper – den nasjonale strategien for språk, lesing og skriving 2016-2019. Om lag 30 millioner kroner er satt av til strategien. Målet er å styrke barnehagens språkmiljø og gjøre norske elever bedre til å lese og skrive.
Tidlig språkinnsats i barnehage
Arbeidet med språk blir også et av hovedtemaene i en ny stortingsmelding om barnehagen som skal legges frem denne våren.
– For mange barn begynner i skolen uten å kunne godt nok norsk, og vi vet at mange norske elever har leseferdigheter under kritisk grense. Skal vi få flere barn til å lese og skrive bedre, er det viktig at vi styrker språkarbeidet i barnehagene, og at vi løfter den lokale innsatsen, sier kunnskapsministeren.
Faglige nettverk og lokalt ansvar
Lærere og barnehagelærere i språkkommuner skal delta i faglige nettverk, for å utvikle nye måter å jobbe lokalt med språk, lesing og skriving i barnehage og skole. Kommunene og fylkeskommunene får tilskudd til å danne lærende nettverk og til delvis frikjøp av ressurslærere. De får også faglig støtte underveis fra Lesesenteret og Skrivesenteret.
– Vi håper mange vil søke. Med språkkommuner motiverer vi kommuner og fylkeskommuner til å ta et helhetlig og strategisk ansvar for å forbedre barn og unges språk-, lese- og skriveferdigheter. Vi håper også at satsingen engasjerer mange barnehagelærere og lærere i skolen, sier kunnskapsministeren.
Fristen for å søke går ut 15. mars.
Mer informasjon om språkkommuner på udir.no
(Foto: Marte Garmann)