Nei! mener Anelin Strømholm, som i en årrekke har vært sensor i norsk. – Det er å gjøre elevene en bjørnetjeneste (og dette er ikke noe positivt, slik mange unge tror), skriver hun.
Jeg er lektor i videregående skole og kjenner meg ikke igjen i beskrivelsene som kommer frem i media om dagen. Det hevdes at elevene har fått så dårlig undervisning at de ikke er i stand til å kunne gjennomføre eksamen.
Jeg vil hevde at undervisningen ikke har vært dårlig, men at noen elever har hatt lite motivasjon. Lav motivasjon medfører ofte lite læring. Ja, jeg kan forstå at mange elever har mistet piffen under denne pandemien med hjemmeskole, men er det en god nok årsak til å avlyse eksamen?
God nok tid igjen
Jeg vet om mange elever som har jobbet jevnt og trutt gjennom hele pandemien og som faktisk synes at hjemmeskole har gitt mer ro rundt læringen. Mange av de som har falt ut, er sannsynligvis elever som også ofte faller ut i klasserommet, som tyr til mobilen eller sosiale media på PC når det begynner å bli for krevende.
Nå er skolene igjen på grønt nivå og det er fortsatt et halvt år igjen å «ta seg sammen» på. De elevene som vil, har alle muligheter til å stille godt forberedt til eksamen. Det er jo ikke sånn at man skal prøves i ukjente eller nye ting ved en slik avslutningsprøve. Eksamen prøver det vi har jobbet med gjennom to eller tre år.
Ulogisk resonnement
Når politikere går ut og sier at vi nå heller skal bruke tiden på å jobbe mot at elevene får gode standpunktkarakter eller at tiden fremover skal brukes til læring, og ikke eksamensforberedelser, så brister logikken for meg. Det er ikke en motsetning mellom å jobbe for en god standpunktkarakter og forberede seg til eksamen. Tvert om! Hvis man jobber godt i et fag, så vil det styrke både standpunkt- og eksamenskarakteren.
Byrådet for oppvekst og kunnskap i Oslo, Sunniva Holmås Eidsvoll, skriver i Aftenposten (1/2-2022): «Målet med eksamen kan ikke være å sjekke manglende kompetanse, men den kompetansen elevene faktisk har». Nettopp! Jeg har selv vært sensor i norsk i en årrekke, og vårt mandat er akkurat det Eidsvoll sier. Vi skal lete etter det kandidaten kan, og ikke ha for stort fokus på det vedkommende ikke mestrer. At en gjennomføring av eksamen vil medføre større kunnskapshull hos elevene, er umulig for meg å forstå.
Eksamen motiverer til innsats
Jeg forstår heller ikke hvordan det er mulig å tette store hull ved å gi oss to uker ekstra med vanlig undervisning (i stedet for eksamen) i juni. Da er det uansett for sent, og de fleste elever begynner å komme i feriemodus. Det er ikke lettere å engasjere elevene faglig i juni enn ved hjemmeskole. Den viktigste grunnen til at elever velger å fokusere på skolearbeid når nettene blir lyse og varmen setter inn, er nettopp eksamen!
Anelin Strømholm er norsklektor ved Ringerike videregående skole og medlem av Riksmålsforbundet.