Bjørnstjerne Bjørnson, Riksmålsforbundets grunnlegger, overrasker stadig. Denne gangen som leverandør av historien til César Francks storslåtte opera «Hulda». Den er basert på Bjørnsons kjente skuespill «Halte-Hulda».

Olemic Thommessen er primus motor for den kulturelle kjempedugnaden. «Hulda» er angivelig den største begivenheten på Lillehammer siden OL i 1994. – For oss på Lillehammer er sammenhengen til Bjørnsons hjem Aulestad den åpenbare grunnen til at akkurat vi tar på oss denne oppgaven, sier Thommessen. Bildet: Tittelrollen tolkes av Ivi Karnezi.
Operaen var glemt i over 100 år før partituret ble gjenoppdaget i Paris. Nå har den våknet fra sin tornerosesøvn, og mellom 5. og 12. april settes forestillingen opp av Opera Lillehammer i Store Maihaugsal. Det er første gang siden 1895 at «Hulda» får en full scenisk fremføring.
– Svært få operaer av internasjonalt kjente komponister har noen forbindelse til Norge, forteller Olemic Thommessen , primus motor for denne store lokale kulturdugnaden på Lillehammer. – Her er historien Bjørnsons, og handlingen foregår på Mørekysten i sen vikingtid. Dette er en operaforestilling som hører hjemme i Norge, og Opera Lillehammers ambisjon er å «ta verket hjem». Det er også gledelig at den franske librettoen er oversatt og tilgjengeliggjort for et norsk publikum, sier Thommessen.
Operaen er bredt anlagt med et stort antall medvirkende og Ivi Karnezi (bildet) i tittelrollen. Les mer om forestillingen og billetter på www.huldalillehammer.no. Premiere 5. april. Tips til medlemmer og venner av Riksmålsforbundet: Merk også det øvrige programmet med bl.a. Edvard Hoems foredrag om Bjørnson 12. april.