Kunnskapsminister Jan Tore Sanner varsler en vesentlig endring i norskfaget: I halvårsvurderingene skal det bare gis én karakter i norsk muntlig og én karakter i norsk skriftlig.
Det betyr færre spesifikke vurderinger i skriftlig sidemål i 8. og 9. klasse på ungdomsskolen og i VG1 og VG2. Læreplanen åpner dessuten for at kravene i sidemålet ikke skal settes like høyt som i hovedmålet, riktignok med en rund formulering: «I vurderingen av sidemålstekster skal læreren ta hensyn til at elevene har hatt lengre tid med formell opplæring i hovedmålet enn i sidemålet,» står det i fagfornyelsen som kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner la ut på høring i går. Tidligere start med skriftlig sidemål i skolen, slik Noregs Mållag går inn for, er ikke aktuelt.
Det har vært spenning knyttet til utfallet i læreplanen for den omstridte sidemålsopplæringen, og mange lærere har etterlyst endringer og færre vurderinger av elevene i det overlessede norskfaget. Nå skal elevene få mer tid og ro til å fordype seg, og nettopp dybdelæring er et gjennomgangstema i fagfornyelsen.
Største reform siden 2006
– Elever, lærere og skoleforskere mener dagens læreplaner inneholder for mye, og at det fører til for mye overflatelæring, sa kunnskapsministeren da han presenterte læreplanen mandag 18. mars. Den inneholder den største innholdsendringen i skolen siden Kunnskapsløftet i 2006.
– Samfunnet vårt er i stadig endring, og skolen må endre seg i takt med det samfunnet elevene skal ut i etter endt skolegang. Dette gjelder både endringer som følge av ny teknologi, ny kunnskap og nye utfordringer, uttalte Sanner.
Les mer om norskfaget i den nye læreplanen.
Riksmålsforbundet er blant dem som ønsker frivillig skriftlig sidemålsopplæring og styrket hovedmålsundervisning, men ser også positivt på at elevene gjennom den nye ordningen nå får mer tid og ro til å konsentrere seg om lese- og skriveopplæringen.
Positive erfaringer med én karakter
Anelin Strømholm er norsklektor og aktiv medlem i Riksmålsforbundet. På flere skoler, deriblant hennes egen skole Ringerike videregående, har det vært forsøksordninger med færre karakterer i norskfaget på VG1 og VG2. – Alle rapporter viser at både elever og lærere har vært strålende fornøyde med å slå sammen vurderingen av skriftlig hoved- og sidemål, forteller Strømholm til Riksmålsforbundet. – De synes de har fått mer ro til skriveopplæring fordi de ikke trenger å arrangere så mange prøver. Rapportene viser også at det ikke har gått utover opplæringen i sidemålet fordi elevene ikke vil ha en dårlig norskkarakter.
Fagfornyelsen er sendt ut på høring med frist 18. juni. Utdanningsdirektoratet publiserte skissene til ny læreplan i fjor, og Riksmålsforbundet var blant de flere tusen som kom med innspill. Læreplanene skal fastsettes av Kunnskapsdepartementet i høst og tas i bruk i skolen fra skolestart i 2020.
Støtt Riksmålsforbundets arbeid – bli medlem!